Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Luboš Ogoun

Luboš Ogoun

Významný český tanečník, inovativní choreograf, libretista, režisér a trenér československého družstva sportovních gymnastek. Jeden ze zakladatelů uskupení Studio Balet Praha.


Luboš OGOUN, choreograf. ČTK/Korčák Vít.
Podrobné informace

*18. 2. 1924 Praha – 14. 2. 2009 Brandýs nad Labem

 

Luboš Ogoun, vlastním jménem Bohumil Ogoun, pocházel z pražské učitelské rodiny, zapojené za druhé světové války do protinacistického odboje. V roce 1942 ve svém bytě v Praze ukrývali parašutisty Jozefa Gabčíka a Jana Kubiše v době před atentátem na říšského protektora Reinharda Heydricha. Luboš Ogoun vystudoval pedagogický Ústav pro vzdělávání profesorů tělesné výchovy (1948) a zároveň byl členem baletního souboru Národního divadla v Praze (1945–1951). Tvůrčím impulzem pro jeho choreografickou tvorbu byla spolupráce s choreografem Sašou Machovem, jenž mu jako rozený pedagog umožnil během příprav na komickou úlohu Zelenky ve Vostřákově Filozofské historii (1948) pochopit důležitost splynutí pohybové a herecké stránky tanečního výrazu.

Ogoun svůj autorský rukopis obohatil o dynamický pohyb, často inspirovaný gymnastikou a akrobacií. V roce 1964 založil spolu s choreografem Pavlem Šmokem a tanečním kritikem Vladimírem Vašutem mezinárodně uznávaný taneční soubor Studio Balet Praha (1964–1970) a jeho tvarově převratná choreografie Hirošima (1964), plná pohybových novotvarů do hudby Viliama Bukového, slavila úspěchy jak v zemích východního bloku, tak v západní Evropě. K dalším mezníkům jeho tvorby patřila experimentální inscenace Ticho a hluk (1966), v níž se čistý pohyb bez hudebního doprovodu stal nositelem metaforického významu. Významná byla i jeho spolupráce s Laternou magikou.

Luboš Ogoun spolupracoval na desítkách filmů a televizních pořadů, mezi nejznámější patří Císařův pekař, Pekařův císař (1952) Martina Friče či Rozmarné léto (1967) Jiřího Menzela a komedie Oldřicha Lipského Adéla ještě nevečeřela (1977). Od 60. let trénoval družstvo československých sportovních gymnastek a podílel se na tréninkovém cyklu olympioničky Evy Bosákové. Proto tak autenticky ztvárnil jejího trenéra ve filmovém debutu režisérky Věry Chytilové O něčem jiném (1963), kombinujícím hraný film s dokumentem.

Byť se po vystoupení z KSČ v roce 1968 potýkal s nepřízní režimu, zůstal ceněným a vyhledávaným choreografem. Byl autorem pohybové koncepce řady oper, operet a činoherních i muzikálových představení. Za mnohé lze zmínit Bernsteinovu výpravnou West Side Story v Hudebním divadle Karlín (1970) či nesmírně úspěšnou inscenaci Kytice (1972) divadla Semafor.

Videa (1 videí)
Výročí založení Baletu Praha - třetí choreografie

Použité zdroje
ČÁPOVÁ, Gabriela. Luboš Ogoun. Diplomová práce. HAMU, 1995.
KRAKEŠOVÁ, Eva. Ve službách Terpsichory: vějíř medailonů českých tanečních umělců. [1. vyd.]. Praha: Thalia, 1997. 183 s. ISBN 80-900684-7-2
HAMPEJS, Martin. Operace Anthropoid: Mohla je prozradit půjčená čepice. Díky hrdinství vyslýchaných rodina přežila. In: Lidovky.cz [online]. 18. 5. 2017 [cit. 5. 8. 2019]. Dostupné z: https://www.lidovky.cz/lide/operace-anthropoid-mohla-je-prozradit-pujcena-cepice-diky-hrdinstvi-vyslychanych-prezili.A170516_115440_lide_sij.
HOLEŇOVÁ, Jana (ed.). Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav, 2001. 381 s. ISBN 80-7008-112-0 ·228
NĚMEČKOVÁ, Elvíra. Vzpomínka na choreografa Luboše Ogouna. In: tanecniaktuality.cz [online]. 14. 2. 2019 [cit. 5. 10. 2019]. Dostupné z:https://www.tanecniaktuality.cz/osobnosti/vzpominka-na-choreografa-lubose-ogouna

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.