Laurin & Klement Voiturette A je první vůz vyrobený společností Laurin & Klement, včleněnou v roce 1925 do strojírenského podniku Škoda Mladá Boleslav. Stal se tak první „škodovkou“, jíž se továrna zařadila mezi výrobce automobilů, a patří tedy dnes mezi nejstarší automobilky vůbec. „Voiturette“ (francouzsky malé auto) v názvu znamená, že se jedná o nejlehčí typ daného auta.
Továrna Laurin & Klement byla založena v roce 1895, rok po setkání mechanika Václava Laurina a knihkupce Václava Klementa, kteří se rozhodli, že zahájí výrobu jízdních kol. Po úspěšné produkci jízdních kol a motocyklů představila na autosalonu v roce 1905 svůj nový dvouválcový motor, který dával tušit, že výroba vlastních aut je na spadnutí. 29. 10. 1905 byla v prestižním časopisu Allgemeine Automobil-Zeitung otištěna informace o brzkém uvedení připravovaného vozu na trh a první podnikový automobil Voiturette A spatřil světlo světa po úředním schválení v roce 1906. Nový vůz ihned zaujal veřejnost nejen svým tvarem, ale i svou nevídaně nízkou cenou 3 600 rakousko-uherských korun.
Drobný dvoumístný vůz s hmotností (podle provedení) 485 až 550 kg byl poháněn dvouválcem o objemu 1 005 cm3, který disponoval výkonem 7 koní. Auto bylo ovládáno volantem a pro pohon kol byla použita spojovací hřídel (u předchozích modelů aut byla kola poháněna řetězem). Maximální rychlost činila 40 km/h а průměrná spotřeba dosahovala 7 až 8 l na 100 km. Celkově bylo vyrobeno 55 kusů. Vůz je možno zhlédnout v muzeu Škoda Auto v Mladé Boleslavi, kde patří k nejstarším exponátům.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.