Laurin & Klement Typ S byl nejúspěšnější vůz továrny Laurin & Klement, který se vyráběl od roku 1911 až do roku 1925. Na svou dobu se tohoto typu vozidla vyrobil rekordní počet, a to v několika různých variantách, označených jako Sa, Sb... až Sp. Označení signalizovala, o jaký typ vozu se jedná, zda o dvousedadlový, čtyřsedadlový či dokonce šestisedadlový.
Laurin & Klement byla česká továrna na výrobu automobilů, motocyklů a jízdních kol založená v roce 1895 v Mladé Boleslavi automobilovými průkopníky Václavem Laurinem a Václavem Klementem. Od roku 1925 vystupovala pod názvem Škoda Auto, což je dodnes největší výrobce automobilů v České republice. První modely vozu Laurin & Klement Typ S disponovaly motorem o objemu 1,8 l poháněným řadovým čtyřválcem s nesnímatelnou hlavou a postranními ventily. Tento typ měl třístupňovou převodovku, následujícím modelům se pak dostalo převodovky čtyřstupňové. Úvodní model dosahoval výkonu 14 koní a maximální rychlosti 50 až 60 km/h. Vyráběl se pouze jeden rok, během něhož bylo zhotoveno 106 exemplářů. Následující modely se lišily spíše jen technicky a koncepce Typu S zůstávala zachována. Typ Sb se vyráběl jako čtyřsedadlový phaeton a jeho motor měl o trochu lepší výkon a rychlost (16 koní a o 10 km/h vyšší rychlost). Do pozdějších variant byly namontovány větší motory, po roce 1913 dosahující nejdříve objemu 1 847 cm3, ke konci výroby pak už objemu 2,4 l a výkonu 30 koní.
Do roku 1924 bylo vyrobeno více než 2 000 kusů v různých verzích, čímž se model stal jedním z nejúspěšnějších v historii firmy Laurin & Klement. Výroba tohoto typu skončila roku 1925, kdy nastoupilo období transformace značky Laurin & Klement na značku Škoda.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.