*21. 3. 1947 Praha
Jiří Kylián se narodil v Praze do rodiny vysoce postaveného bankovního úředníka Václava Kyliána a tanečnice Markéty Kyliánové, rozené Peštové, známé jako dětská hvězda Rita-Rita. Základy taneční průpravy získal Kylián v baletní přípravce Národního divadla v Praze a následně pokračoval studiem na Pražské taneční konzervatoři (1962–1967) v ročníku Zory Šemberové. Během stipendijního pobytu na Royal Ballet School v Londýně (1967) zaujal Johna Cranka, tehdejšího uměleckého ředitele německého souboru Stuttgart Ballet, který hledal mladé tanečníky se zájmem o choreografickou tvorbu.
Po srpnové okupaci Československa v roce 1968 se Kylián rozhodl k emigraci do Západního Německa. Svoji taneční kariéru zahájil právě pod vedením Johna Cranka ve Stuttgart Ballet (1968–1975), kde mu bylo umožněno představit své kratší choreografické prvotiny. Mezinárodní věhlas v tanečním světě získal až po přechodu do holandského tanečního souboru Nederlands Dans Theater (NDT), kde jako rezidenční choreograf a později i umělecký ředitel působil více než tři desetiletí (1975–2009) a vytvořil pro něj na 80 choreografií.
Prvním velkým Kyliánovým úspěchem se souborem NDT byla divácky atraktivní Sinfonietta (1978), podkreslená hudbou českého skladatele Leoše Janáčka, choreograficky vycházející z neoklasické baletní formy, jež byla založena na fluiditě pohybu tanečního souboru v absolutním souladu s hudbou. K nejúspěšnějším pracím dále patří Psalmensymfonie (1978) a Svadebka (1982) na hudbu Igora Stravinského a inovativní Stamping Ground (1983), ovlivněný performativním aspektem aboriginského tance. Styl pozdějších Kyliánových choreografií se posunul k tanečně-divadelní abstrakci. V případě choreografií Sechs Tänze (1986) a Petite Mort (1991) docílil dekonstrukcí tanečních technik na minimalistické scéně zvýraznění vnitřního napětí Mozartovy hudby. Dramatičnost je postavena na kontrastu intenzivních sledů pohybu a dynamických póz dotvářejících efekt pohybového komična.
Jako umělecký šéf se soustavně věnoval pedagogické práci. Jeho průlomové rozhodnutí rozšířit organizační strukturu Nederlands Dans Theater o podsekce juniorskou (NDT II 1990) a seniorskou (NDT III 1991) umožnilo nový typ taneční koncepce a rozvíjení tanečního souboru skrze vícegenerační trénink. Dále přispělo k etablování NDT jako špičky evropské taneční scény a Kyliána jako choreografa udávajícího směr modernímu baletu.
O mezinárodním renomé Jiřího Kyliána svědčí desítky inscenací jeho choreografických děl na předních světových scénách v Evropě, Americe a Asii a řada prestižních ocenění, mezi které patří anglická cena Lawrence Oliviera (2000), členství ve Francouzské akademii věd (2018) či čestný doktorát Juilliard School v New Yorku. V Československu své choreografie představil již v průběhu 80. let při zájezdech NDT (1982, 1985, 1989), ale trvaleji se v kulturním životě své vlasti mohl angažovat až po pádu komunistického režimu. Prostřednictvím Kyliánovy nadace podporoval od roku 1989 vzdělávání tanečníků, stál u zrodu tanečního festivalu Tanec Praha a podílí se na propagaci českého moderního tance ve světě.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.