Skladatel, kontrabasista, kapelník, jeden z nejvýznamnějších představitelů období vrcholného baroka, s originální harmonickou a kontrapunktickou invencí. Zelenka si získal obdiv svých současníků, především Johanna Sebastiana Bacha a Georga Philippa Telemanna.
Pokřtěn 16. 10. 1679 Louňovice pod Blaníkem – †22./23. 12. 1745 Drážďany, Sasko
Jan Dismas Zelenka (vlastním jménem Jan Lukáš) získal základy hudebního vzdělání od otce, louňovického učitele a varhaníka. O jeho raných letech nevíme téměř nic, první zmínka o něm jako autorovi hudby pochází až z roku 1704. Od roku 1709 je dokumentována Zelenkova umělecká činnost v Praze, z téhož roku pocházejí jeho první zachované kompozice.
Pravděpodobně studoval na pražské jezuitské koleji, o čemž svědčí nejen alegorická hra Via laureata (1704), ale též spolupráce s malostranskou a klementinskou kolejí. Od roku 1709 sloužil několik měsíců jako kontrabasista u Johanna Huberta Hartiga, císařského zemského místodržitele v Čechách. Zelenka byl znamenitým kontrabasistou (tehdy hráč na violone), o čemž svědčí i vypracované generálbasové linie v jeho partiturách. Jako kontrabasista byl zaměstnán i v dvorní kapele saského kurfiřta Augusta II. Silného v Drážďanech.
V letech 1716–1719 studoval Zelenka ve Vídni u tehdy slavného mistra kontrapunktu, císařského kapelníka Johanna Josefa Fuxe. První příležitost uvést se coby skladatel dostal Zelenka na podzim roku 1723, kdy se v Praze konala korunovace císaře Karla VI. českým králem. Pro pražské slavnosti napsal Zelenka řadu vynikajících děl, např. hudbu k velké alegorické opeře o životě svatého Václava Sub olea pacis et palma virtutis, orchestrální skladby Ouvertura in F, Sinfonia concertante a moll, Hipocondria a několik triových sonát.
Zelenka si získal obdiv svých současníků, především Johanna Sebastiana Bacha a Georga Philippa Telemanna, a kromě práce komponisty se po celý svůj život věnoval i pedagogické činnosti. Vychoval řadu význačných skladatelských osobností té doby, např. Johanna Joachima Quantze, Johanna Georga Rolliga aj. Zelenkovo dílo bylo uloženo do archivních skříní drážďanského chóru jako majetek panovníka a po dlouhou dobu nebylo povoleno je opisovat a vydávat. Tento zákaz porušil např. Bachův syn Wilhelm Friedemann, který pro otce opsal Zelenkův Magnificat, nebo později i Bedřich Smetana.
Zelenkova hudební řeč je velice blízká Johannu Sebastianu Bachovi, hlavně v bohatém kontrapunktickém zpracování a vedení hlasů; je to hudba objevná a jedinečná svými neočekávanými rytmickými strukturami. Zelenka složil 21 mší, z nichž posledních šest – Missae ultimae – patří k vrcholům jeho odkazu a církevní hudby vůbec, dále např. Rekviem či Lamentace pro sólový hlas s instrumentálním doprovodem. Velké oblibě se těší také jeho šest Triosonát pro dva hoboje, fagot a basso continuo aj. Kompletní seznam děl obsahuje téměř 250 skladeb (dle katalogu, sestaveného Wolfgangem Reichem). Na upozornění Františka Palackého se o znovuobjevení Zelenkova díla pro Čechy a svět zasloužil Bedřich Smetana, který v drážďanském archivu opsal a v Praze na slavnostech Novoměstského divadla v roce 1863 uvedl jednu ze Zelenkových orchestrálních suit, 118 let po skladatelově smrti.
Jan Dismas Zelenka zemřel ve svých 66 letech po dlouhé nemoci v noci z 22. na 23. prosince 1745 v Drážďanech, kde byl na Štědrý den ráno pochován.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.