Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Ivo Přeček

Ivo Přeček

Surrealistický olomoucký fotograf, člen skupiny kreativních fotografů DOFO a autor svařovaných kovových plastik.

 


Ivo Přeček, ČTK/Galgonek Vladislav
Podrobné informace

*12. 9. 1935 Olomouc – †21. 2. 2006 Olomouc

Ivo Přeček se v Přerovských strojírnách vyučil soustružníkem a hned poté zde začal také pracovat. Zásadní vliv na jeho fotografickou kariéru měl nástup do Železáren Petra Bezruče v Olomouci (později Sigma Olomouc), kde se seznámil s fotografy Antonínem Gribovským a Janem Hajnem, kteří zde byli zaměstnáni v dělnických profesích. Od Gribovského dostal Ivo Přeček těsně před nástupem na vojnu fotoaparát, během vojenské služby se v oboru snažil sám vzdělávat a po ní se už soustavně věnoval tvůrčí činnosti. Poprvé vystavoval společně s dalšími umělci už v roce 1959, o rok později se stal řádným členem umělecké skupiny kreativních fotografů DOFO (Dokonalá fotografie), kterou spoluzakládali Gribovský s Hajnem. Přečkova první samostatná výstava se uskutečnila roku 1971 v Brně. V roce 1986 nastoupil jako fotograf u Státních lesů v Olomouci. V roce 1990 začal působit v Oblastní galerii výtvarného umění v Olomouci, kde se až do své smrti podílel jako reprodukční fotograf na výtvarných publikacích.

Přeček se svým dílem snažil tvořit umění, které nerozvíjelo tendence tehdejšího socialistického realismu – přikláněl se ke všedním skutečnostem, ovšem v jejich nevšedních interpretacích. Jeho nejrozsáhlejší cyklus Pracovní prostředí se naprosto vymyká tomu, jak byla práce v období socialismu zobrazována. Jedná se o poetické fotografie z továrenského prostředí, jak zátiší, tak stylizované nebo experimentální snímky vzniklé spojením několika technik (koláže, fotomontáže, dvojitá expozice aj.). Jeho další cyklus s názvem Pyramidy zobrazuje balíky slámy stylizované do geometrických tvarů obřích rozměrů. Přečkovo zaujetí přírodou a její kultivací vyvrcholilo v cyklu Zahrádky. Kromě fotografování se Přeček věnoval také tvorbě svařovaných plastik a různých dalších železných objektů, které následně také fotografoval. Žádné z nich se však nezachovaly. Přečkova fotografická tvorba byla už ve své době uznávána a oceňována, podporoval jej např. významný teoretik českého surrealismu Václav Zykmund.

Použité zdroje
DUFEK, Antonín, RIŠLINKOVÁ, Helena a DANĚK, Ladislav. Ivo Přeček. 1. ed. Praha: Torst, 2004. 167 s. FotoTorst; 16. ISBN 80-7215-221-1.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.