Název Igráček byl odvozen od výrobního družstva IGRA Praha. S nápadem na vytvoření hračky napodobující lidi a jejich povolání přišli začátkem 70. let pracovníci IGRY Praha Ing. Jiří Kalina a Marie Pavlíčková-Krejchová. Již v 60. letech byli v kontaktu s Hansem Beckem, vedoucím vývoje v německém hračkářském koncernu Geobra Brandstätter GmbH Co. KG, který pro svou firmu vynalezl postavičky Playmobil. Není zcela jisté, kdo s nápadem na vytvoření této figurky přišel jako první. Playmobil měl totiž premiéru v roce 1974, současně ale probíhal i vývoj obdobného československého výrobku , jenž spatřil světlo světa roku 1976. První postavičkou byl zedník. Je možné, že důvodem zpoždění ve vývoji igráčka byly dobové výrobní a organizační překážky. V opačném případě by tedy byla československá hračka zřejmě první svého druhu. Výroba figurek probíhala v Mnichovicích u Prahy a každý rok byly uvedeny na trh čtyři nové modely. Celkem vzniklo kolem 50 různých postaviček. Po roce 1989 se situace změnila, Igráček několikrát vystřídal majitele a částečně změnil podobu, získal nos. IGRA vyráběla igráčka do roku 2006, kdy ho na dva roky přejala firma ALL toys. Od roku 2010 igráčka vyrábí firma Efko-karton, s.r.o.
Figurky igráčka jsou vysoké sedm a půl centimetrů, mají pohyblivé ruce, nohy a otáčecí hlavu. Igráček představoval muže i ženy, postavičky měly znaky jak povolání častých a typických, tak i tradičních nebo exotičtějších, například kováře či potápěče. K nejpopulárnějším patřily postavičky reprezentující policisty, lékaře, zdravotní sestry, hasiče, zedníky, kuchaře, opraváře, květinářky, kominíky, námořníky či závodníky. K oblíbeným patřila i matka s dětmi, figurky představující ženy měly stylizovanou sukni. Některá balení obsahovala i řadu doplňků, například skútr, povoz, autíčko, hrnce či sanitku a občas i zvířata.
Nově vyráběné figurky odpovídají současné době, v 90. letech poprvé vznikl skateboardista, aktuálně je na trhu řidič auta s tetováním a slunečními brýlemi. K dostání je také panáček zpodobňující Tomáše Garrigua Masaryka či Karla IV. Díky jednoduchému stylizovanému designu i novým nápadům výrobce zůstala hračka dodnes moderní. Vznikla i kampaň Řekni to igráčkem a pomocí figurky se lze někomu omluvit či vyznat lásku. Jako odpověď na pandemii koronaviru v roce 2020 uvedla firma na trh v akci Pomáhej s igráčkem limitovanou edici igráčků v rouškách. Část zisku měla být věnována na nákup ochranných pomůcek a dezinfekčních prostředků pro nemocnice na Vysočině.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.