Zlatým věkem vědy, literatury, výtvarného umění, ale především hudby se stala pro Prahu doba vlády císaře Rudolfa II. Rudolfínská Praha byla důležitým centrem a jedním z nejvýznamnějších středisek evropské kultury v renesanční Evropě. S nástupem Habsburků na český trůn (1526) začala kultura v zemích Koruny české přijímat impulzy z celé Evropy.
Rudolfínská Praha byla důležitým centrem a jedním z nejvýznamnějších středisek evropské kultury v renesanční Evropě. S nástupem rodu Habsburků na český trůn (1526) začala kultura v zemích Koruny české přijímat impulzy z celé Evropy. Zlatým věkem vědy, literatury, výtvarného umění, ale především hudby se stala pro Prahu doba vlády císaře Rudolfa II. i díky jeho orchestru. Tato pověstná kapela, v čele s všestranným Philippem de Monte, přišla spolu s dvorem do Prahy v roce 1583. Našli v ní uplatnění vynikající hudebníci z celé Evropy, mezi nimi byli i takoví, kteří skládali a uváděli pro císaře slavnostní předehry, hudbu ke dvorským slavnostem nebo duchovní skladby, např. varhaník Charles Luython. K těm nejznámějším hudebníkům ve službách Rudolfa II. patřil Alessandro Orologio, Prahu navštěvoval i Hans Leo Hassler z Norimberka, hrály se skladby Melchiora Francka a řady dalších z Německa, Itálie, Anglie. Skladatelé, kteří působili v Rudolfínské kapele, nebo pracovali pod jejím hudebním vlivem byly též: Jacob Regnart, Joannes Aegidius Berner von Rettenwert, Jan Adelf, Jan Sixt z Lechensfeldu, Mikuláš Šmal z Lebendorfu aj.
Jak vysoká byla úroveň hudební kultury – skladatelská a interpretační – nejlépe dokládá to, že po roce 1585 v Praze v kostele sv. Jana působil několik let jako varhaník vynikající slovinský skladatel a jeden z nejvýznamnějších zástupců vrcholného polyfonického kompozičního slohu Jacobus Handl Gallus (asi 1550–1591). Z českých skladatelů, kteří dovedli těžit z podnětů vyspělé evropské kultury, lze uvést Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic (1564–1621), jehož skladby držely krok s vysokou úrovní tehdejší renesanční hudby tak, jak byla provozována v Evropě. Dalším vynikajícím, dodnes ne úplně doceněným umělcem byl skladatel, spisovatel, učenec, rektor pražské univerzity a jeden z nejslavnějších humanistických básníků své doby píšících latinsky – Jan Campanus Vodňanský (1572–1622). Pod jeho vedením se Pražská univerzita věnovala pěstování hudby a navazovala na humanistické renesanční tendence v muzicirování.
Po smrti Rudolfa II (r. 1612) přesídlil nový císař Matyáš do Vídně. Z Prahy odešla dvorská kapela a s ní i legendární časy rozkvětu, zdárného vývoje a podpory renesanční hudební kultury v zemích Koruny české.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.