Elektrotechnik a vynálezce, „český Edison“. Vybudoval první elektrárnu na českém území a způsobil revoluci ve veřejném osvětlení. Elektrifikoval tramvajovou síť v Praze, stál za první elektrifikovanou železniční tratí v Rakousko-Uhersku a zkonstruoval i jeden z prvních elektromobilů na světě.
*8. 7. 1847 Plánice – †22. 1. 1941 Stádlec
František Křižík navštěvoval reálnou školu v Klatovech, kterou později dokončil v Praze, neměl však peníze na poplatek za maturitu. Díky podpoře profesora Václava Zengera pak mohl dva roky studovat na pražské technice (dnešní ČVUT). Ještě jako student pracoval v dílně Markuse Kaufmanna, kde nejprve opravoval vadné signální přístroje pro uherskou Východní dráhu, poté byl poslán na Severní dráhu Ferdinandovu do Olomouce jako dozorce signálních přístrojů a následně do Krnova k Moravsko-slezské centrální dráze. Roku 1873 se Křižík stal přednostou telegrafního oddělení na trati Plzeň–Chomutov a v této době se již dostavil první významný úspěch s konstrukcí zabezpečovacích zařízení pro železnici, automatické blokové signální soustavy, která udržovala vlaky v náležité vzdálenosti od sebe (v té době byly vlakové nehody každodenním jevem). Ruský vynálezce Pavel Jabločkov inspiroval Křižíka k práci na diferenciální obloukové lampě, která byla v roce 1881 představena na výstavě v Paříži a na světové elektrotechnické výstavě oceněna zlatou medailí. Jen za patent obloukové lampy pro Anglii a USA obdržel Křižík 310 000 zlatých. V roce 1884 založil v Praze vlastní továrnu, v níž vyráběl lampy pro celou monarchii. Svůj vynález využil i ve světelné fontáně v pražských Holešovicích, která doposud patří k významným pražským atrakcím. Jeho továrna vyráběla světlomety, lustry, elektromotory, generátory, transformátory, elektrické lokomotivy a zařízení pro elektrárny. Křižíkovy lampy postupně elektrifikovaly vesnice a města po celém českém území, mezi prvními Jindřichův Hradec a Písek.
V roce 1889 postavil František Křižík elektrárnu na pražském Žižkově (šlo o první elektrárnu na českém území vůbec) a později svým zařízením vybavil dalších 130 elektráren, čímž ovládl český trh s elektřinou. V roce 1891 se v Praze konala Všeobecná zemská výstava, kterou František Křižík využil pro elektrifikaci kolejové dopravy. V Praze začala jezdit první elektrická tramvaj, a to z Letné ke Stromovce, kde výstava probíhala (první jízdu tramvaje řídil sám Křižík). Koňskou tramvaj nahradila v Praze tramvaj elektrická definitivně v roce 1905. František Křižík také nechal vybudovat první elektrifikovanou železniční trať v Rakousko-Uhersku, a to mezi Táborem a Bechyní.
Investice Křižíkovi sice přinesly značnou slávu, ale i obrovské dluhy. V roce 1913 již půjčky nemohl splácet a musel svou společnost přeměnit na akciovou. V roce 1917 jeho závod převzala Pražská úvěrní banka. Zemřel v průběhu druhé světové války u svého syna ve Stádlci v jižních Čechách a o pět dnů později byl pochován na vyšehradském Slavíně. Rozloučení s Františkem Křižíkem se stalo velkou národní manifestací proti nacistické okupaci. V současnosti jeho jméno nese řada ulic i jedna stanice pražského metra.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.