Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
František Drtikol

František Drtikol

Legendární český fotograf, který se proslavil také v zahraničí. Známé jsou zejména jeho portréty české smetánky a umělecké akty.


František Drtikol, výstava, galerie GATE, ČTK/Šulová Kateřina
Podrobné informace

*3. 3. 1883 Příbram – †13. 1. 1961 Praha

Významný vliv na tvorbu legendárního českého fotografa Františka Drtikola mělo studium na Učebním a výzkumném ústavu pro fotografii v Mnichově (1901–1903), kde jej výrazně ovlivnila v té době módní secese. Další zkušenosti získával v Čechách a Švýcarsku. Roku 1912 založil v Praze ateliér, ve kterém se začal specializovat na portrétní fotografii. Tímto ateliérem prošla řada zájemců o fotografii, mimo jiné budoucí významný fotograf Jaroslav Rössler. Ve 20. a 30. letech se Drtikolův ateliér ve Vodičkově ulici stal centrem kulturního dění v Praze, portrétoval v něm mimo jiné T. G. Masaryka, Edvarda Beneše, Alfonse Muchu nebo Maxima Gorkého. Svou kolekci podobizen představitelů kulturního a politického života nazval Český Parnas. Roku 1935, na vrcholu slávy, fotografickou činnost za nejasných okolností ukončil. Drtikol prodal ateliér a začal se v ústraní věnovat malbě, překladům buddhistické a tibetské literatury a především duchovním naukám a meditaci. Pro svůj přínos v této oblasti je považován za patriarchu českého budhismu. František Drtikol zemřel ve věku 78 let, zapomenut veřejností. Jeho dílo bylo znovuobjeveno a doceněno v plné šíři až o 11 let později, především díky historičce umění Anně Fárové.

Drtikol kombinoval avantgardu, secesi a art deco, jejichž prvky upravoval, aby zapadaly do jeho vlastního osobitého stylu. Při focení používal místo do té doby běžných malovaných dekorací dekorace dřevěné a obzvláště na začátku tvorby často domalovával pozadí svých portrétů. Ve své tvorbě používal staré ušlechtilé techniky vyvolávání fotografií zahrnující používání pigmentu nebo bromolejotisk. Průkopníkem byl zejména v oblasti do té doby poměrně kontroverzního ženského aktu – učarovaly mu tanečnice, které během volné tvorby mnohokrát fotografoval. Významnou roli v jeho tvorbě hraje opozice světla a stínu v kombinaci s pózami modelek a speciálními dekoracemi. Některé fotografie mu sloužily jako předlohy pro další výtvarnou práci.

 

 

Použité zdroje
SCHEUFLER, Pavel. Osobnosti fotografie v českých zemích do roku 1918. 1. vyd. Praha: Akademie múzických umění v Praze, 2013. 467 s. ISBN 978-80-7331-112-4.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.