Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Český sen

Český sen

Fiktivní supermarket, jehož otevření předcházela skutečná reklamní kampaň. Projekt dvou studentů Filmové a televizní fakulty Akademie múzických umění (FAMU) Víta Klusáka a Filipa Remundy, kteří zachytili výsledky své práce v dokumentárním filmu Český sen.


Podrobné informace

Cílem projektu bylo přiblížit divákům, jak funguje reklama a jaký může mít vliv na veřejnost. S tímto nápadem přišli dva studenti pražské FAMU, Filip Remunda a Vít Klusák, kteří natáčeli celý proces realizace projektu a rovněž zaznamenávali reakce lidí, kteří iluzi o novém supermarketu podlehli. Takto vznikl v roce 2004 celovečerní dokumentární film Český sen. Projekt podpořilo grantem ve výši 19 mil. Kč Ministerstvo kultury České republiky.

Reklamní kampani předcházel průzkum trhu a potenciálních zákazníků. V počátku kampaně byla veřejnost seznámena pouze s názvem Český sen. Poté bylo zveřejněno, že sousloví Český sen označuje hypermarket, jenž bude brzy slavnostně otevřen. Teprve v poslední fázi byla veřejnost informována o detailech slavnostního otevření obchodu. Reklamní agentura Mark/BBDO vytvořila pod vedením kreativního ředitele Martina Přikryla celou řadu produktů fiktivní značky Český sen, logo firmy napodobovalo komiksovou
bublinu. Reklamy na Český sen byly uváděny v televizi, v rozhlase i v tisku. Velkoplošné plakáty obsadily autobusové a tramvajové zastávky v Praze a také interiéry stanic metra. Kampaň doplňovaly internetové stránky Českého snu a písnička v podání Lindy Finkové a dětského sboru Sedmihlásek.

Slavnostní otevření se konalo 31. 5. 2003 v pražských Letňanech. Odhaduje se, že na tuto akci dorazilo přibližně 3 000 zákazníků. Ti si většinou teprve po přestřižení pásky uvědomili, že fasádu nákupního střediska tvoří pouze lešení potažené plachtou a že celá akce je podvodem. Toto zjištění vyvolalo rozmanité reakce, v krajních případech chtěli rozzlobení zákazníci režisérům fyzicky ublížit. Dokumentární snímek Český sen získal několik ocenění ve světě, mimo jiné na soutěžích v San Franciscu, Krakově, korejském městě Jeonju či v soutěži v Traverse City, jehož ředitelem je Michael Moore. V Česku mu byla v rámci festivalu Febiofest udělena cena kritiků Kristián 2005.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.