První elektrická železniční dráha ve střední Evropě – je v provozu od roku 1903. Spojuje města Bechyně a Tábor a parní provoz nikdy nepředpokládala ani jako alternativu.
Historie elektrické dráhy Tábor–Bechyně sahá do počátku 20. století, kdy se po celé Evropě plánovaly a stavěly parostrojní železnice. Tato tradice byla přerušena v Čechách, kde se v této době objevila první železniční meziměstská dráha ve střední Evropě, která byla od samého počátku stavěna jako elektrická. Byla to jediná dráha v Rakousku-Uhersku, která nepředpokládala parní provoz ani jako alternativu.
Už v r. 1900 bylo povoleno vypracování projektu dráhy na elektrický pohon a v létě r. 1903 byl zahájen pravidelný provoz elektrické trati Bechyně–Tábor. Elektrárna pro napájení dráhy byla postavena v Táboře a dodávala elektrickou energii i pro městské osvětlení.
Délka trati činila 23 kilometrů, po dokončení bechyňského mostu v roce 1928 byla prodloužena ještě o jeden kilometr – až do města Bechyně. Dopravu na trati začaly zajišťovat dva elektrické motorové vozy smíchovské firmy Ringhoffer, do r. 1908 byly dodány další dva. Vozy nesly označení M400 a jejich maximální rychlost činila 25 km/h. Z těchto vozů je dodnes zachován pouze jeden, který slouží jako muzejní exponát. V současnosti jsou na dráze organizovány pravidelné nostalgické jízdy historickým elektrickým vozem.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.