Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Aero HC-2 Heli Baby

Aero HC-2 Heli Baby

První československý vrtulník vyrobený společností Aero Vodochody v 50. letech 20. století. Ve své době šlo o jeden z nejlehčích vrtulníků na světě.


Autor: oldsoft / Public domain, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Vrtuln%C3%ADk_Moravan_HC-102.JPG
Podrobné informace

Aero HC-2 Heli Baby byl československý dvoumístný lehký užitkový vrtulník vyráběný společností Aero Vodochody na konci 50. a na začátku 60. let minulého století. Šlo o vůbec první a zároveň jediný československý vrtulník. Byl navržen Ing. Jaroslavem Šlechtou. Stavba prototypu byla zahájena v roce 1951 a tři roky nato následovalo testování. První let se uskutečnil 3. prosince 1954. Veřejnosti byl vrtulník představen v roce 1955. Sériová výroba měla být zahájena v továrně Moravan Otrokovice v roce 1957, nicméně kvůli problémům s motorem k tomu došlo až o rok později. Bylo vyrobeno pouze 23 kusů, i když původně jich mělo být v Československé lidové armádě mnohem víc. Tomu zabránily „povinné“ objednávky sovětských vrtulníků Mil Mi-1, Mil Mi-2 a Mil Mi-4. Vyrobené kusy (ve všech modifikacích) byly předány Svazu pro spolupráci s armádou, některé z nich sloužily k natáčení filmů. V současnosti je několik vrtulníků vystaveno v Národním technickém muzeu v Praze, v leteckém muzeu ve Kbelích, v Air Parku u Plzně, ve Vojenském technickém muzeu v Lešanech a v Technickém muzeu v Brně.

Heli Baby měl třílistý hlavní rotor a ocasní rotor s dvěma lopatkami, kompletně kovový rám i kokpit. Vrtulník byl určen pro dva lidi – jednoho pilota a jednoho pasažéra. Jeho délka byla 10,5 m, výška 2,3 m. Hmotnost vrtulníku činila pouhých 370 kg (max. vzletová hmotnost 585 kg), díky čemuž byl ve své době jedním z nejlehčích dvoumístných vrtulníků na světě. Vrtulník byl poháněn čtyřválcovým motorem Praga DH o výkonu 83 koní, pozdější modernizované verze měly výkonnější motor Avia M 110 H o výkonu 105 koní. Maximální rychlost stroje byla 126 km/h (cestovní rychlost 100 km/h), dolet s plnou nádrží dosahoval 150 km.

Použité zdroje
BENEŠ, Ladislav. Československé vrtulníky známé i neznámé: [historie, projekty, prototypy]. V Olomouci: Votobia, 1998. 236 s. ISBN 80-7198-326-8.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.