Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Aero A-10

Aero A-10

První letadlo společnosti Československé státní aerolinie. Současně se jedná o první letadlo projektované pro civilní a dopravní účely.


Public domain, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Aero_A-10.jpg
Podrobné informace

Aero A-10 je československé prvorepublikové dvojplošníkové letadlo s jedním motorem vyráběné firmou Aero ve 20. letech minulého století a provozované Československými státními aeroliniemi (ČSA). Jedná se o první zcela komerční civilní letadlo vyráběné v Československu. Dříve byla všechna letadla používaná pro dopravu upravována z vojenských strojů.

Letadlo vzniklo na objednávku společnosti ČsLAS (Československá letecká akciová společnost). Mělo zahájit spojení na lince Praha-Drážďany, ale kvůli finančním problémům společnosti byla letadla převzata Ministerstvem národní obrany a předána ČSA. První let letadla A-10 se uskutečnil 3. ledna 1922. Bylo to první letadlo Československých aerolinií, které létalo na trase Praha – Bratislava, a to v letech 1923–1928.. Bylo vyrobeno pouze pět kusů, ze kterých čtyři převzaly ČSA. V současnosti je jeden zrekonstruovaný exemplář tohoto letounu k vidění v  expozici leteckého muzea Kbely v Praze.

Křídla letadla měla rozpětí 14,17 m a byla potažena plátnem; délka letadla činila 10,14 m a výška 3,56 m; prázdné letadlo vážilo 1 471 kg a jeho maximální vzletová hmotnost dosahovala 2 260 kg. Letadlo se dostávalo do vzduchu pomocí šestiválcového motoru Maybach Mb.IVa, který měl výkon 260 koní. Letadlo bylo schopno vyvinout rychlost až 160 km/h a vystoupat do 5 800 m; dolet s jednou nádrží dosahoval 520 km. Podle návrhu Ing. Rudolfa Blasera měl být letoun určen pro dvoučlennou posádku a čtyři cestující – za motorem se nacházela kabina se sedadly pro tři pasažéry a dva stoly, které mohly být v případě potřeby převráceny, čímž vznikl prostor pro další sedadla. Mezi motorem a kabinkou byla také umístěna protipožární brána, což spolu s dvouplášťovými povrchy stěn umožňovalo relativně tichou jízdu. Komunikaci s pilotem zajišťovalo okno za kabinou. V kokpitu měl také místo navigátor, který seděl přímo za pilotem.

Mezi významné lety A-10 patří jeho cesta v roce 1923 z Prahy do Göteborgu ve Švédsku, kde byl letoun vystaven v rámci kongresu FAI (Fédération Aéronautique Internationale), nebo let s ministrem národní obrany do Jugoslávie, k němuž došlo téhož roku. Jedno z letadel uskutečnilo rekordní let se 17 osobami na palubě a další zaujalo druhé místo kategorie C v závodě o cenu prezidenta republiky v roce 1923.

Použité zdroje
Historie | AERO Vodochody AEROSPACE a.s.. [online]. Copyright © 2014 AERO Vodochody AEROSPACE a.s. [cit. 26.08.2020]. Dostupné z: http://www.aero.cz/cz/o-nas/spolecnost/historie/

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.