Automobil Aero 500 byl vyráběn mezi lety 1929–1931 v továrně na letadla Aero v Praze. Tato firma se do českých dějin zapsala také svými malými vozy dostupnými široké veřejnosti a typ 500 představoval nejmenší vozidlo vyráběné v Československu v meziválečném období. Aero 500 si získalo oblibu díky své nízké ceně a spolehlivosti, ale také zásluhou úspěchů na různých závodech a jízdách. Celkem bylo vyrobeno přibližně 1 400 kusů tohoto vozu.
Koncem 20. let minulého století navrhl konstruktér Břetislav Novotný nové auto, které se stalo základem pozdějších oblíbených vozů značky Aero a které bylo pod označením „500“ v roce 1929 představeno na pražském autosalonu. Ještě před oficiálním představením s ním Bohumil Turek absolvoval jízdu na trase Praha – Brest – Hamburk – Praha (5 000 km), později s ním podnikl cestu i do marockého Agádíru a zpět. Takové výpravy byly umožněny novou pohonnou jednotkou automobilu Aero 500, která měla, jak již název auta napovídá, objem 499 cm3. Výkon motoru byl 10 koní, maximální rychlost 70 km/h а spotřeba činila 7–8 l na 100 km. Cena třímetrového roadsteru dosahovala hodnoty 18 800 Kč, zdokonalené verze se prodávaly až za 23 000 Kč. Poslední oficiální cena se ustálila na 16 600 Kč, a to v době, kdy byl kvalifikovaný dělník v Československu placen 4 až 6 Kč na hodinu. Tím se Aero 500 stalo jedním z nejlevnějších automobilů před druhou světovou válkou.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.