Škoda 4R a 6R byly osobní automobily vyráběné automobilkou Škoda v Mladé Boleslavi. Jejich název udává počet válců – čtyřválcový a šestiválcový vůz. Písmeno R označuje název spalovacích motorů Ricardo. Výroba modelu 4R trvala od roku 1928 do roku 1930, zatímco model 6R se vyráběl pouze jeden rok, a to mezi lety 1929 a 1930. Škoda 4R byla poprvé představena na XX. mezinárodní výstavě v Praze. Za celou dobu výroby bylo v továrně Škoda zhotoveno 976 kusů modelu 4R a 322 kusů modelu 6R.
V roce 1925 proběhla fúze mezi koncernem Laurin & Klement se Škodovými závody. Automobily, které se vyráběly do té doby, se nadále prodávaly pod označením Škoda Laurin & Klement. Během výroby modelu 110 přišla mladoboleslavská automobilka s novou konstrukcí vozů, která měla snížit náklady výroby – řadou označenou 4R a 6R, jež už nesla pouze značku Škoda. Současně přišla automobilka s vylepšením, které do té doby v Československu nemělo obdoby – vybudovala technologicky propojené montážní haly, kde se montovaly mechanické díly automobilů. Nové haly umožnily výrobu 25 až 85 automobilů denně a právě zde byly zhotoveny i nové modely 4R a 6R.
Oba modely byly téměř shodné: měly stejné rozměry náprav, obdobná šasi, ventily apod. Odlišnost byla pouze v počtu válců, objemu a výkonu obou motorů. Čtyřválec měl motor s objemem 1944 cm³ o výkonu 32 koní a dosahoval maximální rychlosti 90 km/h. Šestiválec měl téměř třílitrový motor s výkonem 50 koní a umožňoval jízdu rychlostí až 100 km/h. Automobily měly dřevěnou karoserii, která byla stavěna přímo v továrně pro všechna provedení (phaeton, tudor, sedan, limuzína), zákazník si ale mohl objednat i šasi na míru. Všechny verze byly vybaveny hodinkami, počítadlem kilometrů, přípojkou na elektrickou svítilnu pro opravy, sadou s náhradními díly a dalšími detaily, které zpříjemňovaly cestu. Samostatný podvozek se prodával za 55 000 Kč a ceny vozů se v závislosti na modelu a výbavě pohybovaly od 60 000 Kč až do 99 000 Kč. Několik desítek vozů nakoupilo ministerstvo zdravotnictví Československa, velký počet vozů byl exportován také do Polska a Jugoslávie.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.