Škoda 1000 MB je československý rodinný vůz nižší střední třídy, který byl vyráběn v letech 1964 až 1969 v továrně AZNP (nyní Škoda Auto). Byla také vyrobena verze 1100 MB, která se lišila od 1000 MB jen výkonnějším motorem. Mezi lidmi bylo toto auto populárně nazýváno jako „embéčko“ a pro politickou elitu tento vůz znamenal splnění politického úkolu – vytvoření „československého lidového vozu“.
Rozpracovávání nového auta v AZNP začalo už v roce 1955 s cílem vytvořit vůz, který nebude vážit více než 700 kilogramů a nebude spotřebovávat více než 6,7 litru na 100 kilometrů. Za tímto účelem byla v letech 1960–1965 vybudována nová výrobní kapacita s nejnovějšími výrobními technologiemi, které umožnily zhotovovat 400 až 500 vozidel denně. V dubnu 1964 z pásů továrny AZNP sjel první československý velkosériový automobil, který se stal jedním z nejdůležitějších modelů Škody. Jeho nadčasový design byl navržen Janem Žáčkem. Názvy 1000 MB a 1100 MB označovaly velikost motoru vozidel. Jako první z řady nových vozů zohledňoval požadavek na výrobu menších, kompaktních a úsporných aut. Zároveň se jednalo o první vůz mladoboleslavské automobilky, který disponoval samonosnou karoserií, motor měl uložen vzadu a pohon byl umístěn na zadních kolech. Vůz se mohl prohánět rychlostí 120–130 km/h při spotřebě kolem 6,5 litru na 100 km. Celkem bylo vyrobeno 443 141 vozů tohoto typu.
Továrna v Mladé Boleslavi nechtěla nechat nic náhodě, a proto již v roce 1961 vyrobila 50 aut, které podrobila testování na Sibiři, v Tunisu a ve Skandinávii. Současně probíhaly za použití nejmodernější měřicí techniky různé zkoušky jednotlivých součástek. I navzdory tomu byla pro vůz charakteristická rychlá koroze a přehřívání v létě. Kvalita prvních vyrobených automobilů nedosahovala příliš vysoké úrovně, auto si kvůli potřebě neustálých oprav získalo přezdívku „tisíc malých nemocí“. Zajímavostí také je, že před zahájením sériové výroby továrnu v Mladé Boleslavi navštívil Leonid Iljič Brežněv, druhý nemocnější člověk Sovětského svazu v té době, který se vyfotil v novém autě s ředitelem AZNP Josefem Kadeřávkem (tato fotografie vyšla na obálce časopisu Svět motorů). Cena tohoto „lidového vozu“ odpovídala tehdejším až 31 průměrným měsíčním mzdám.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.