Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Praga (automobilka)

Praga (automobilka)

Třetí největší prvorepubliková automobilka, vyráběla osobní automobily, nákladní auta, motocykly, letadla a zemědělskou a vojenskou techniku. Současný majitel značky, firma Praga-Export s.r.o, opět produkuje automobily.


Autor: Jiří Sedláček / CC BY-SA, https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Praga_R1_at_Legendy_2018_in_Prague.jpg
Podrobné informace

Praga byla založena roku 1907 jako Pražská automobilní továrna (resp. Prager Fabrik).

Původně firmu vlastnily Ringhofferovy závody a První českomoravská továrna na stroje, Baron Ringhoffer však z firmy v roce 1909 vystoupil. V roce 1911 se hlavním konstruktérem stal Ing. František Kec, který předtím pracoval u firmy Laurin a Klement. Hned poté byla spuštěna výroba úspěšného osobního automobilu Mignon. Současně firmě pomohlo vítězství v soutěži na vojenské autovlaky (nákladní vůz Praga V). Poté byly uvedeny do výroby také modely Praga Grand (1912) a Praga Alfa (1913), vůbec první československý vůz dosahující rychlosti 100 km/h.

V létě 1914 se vyšplhal počet vyrobených automobilů na 500 a i za války bylo zhotoveno dalších 1 000.

 Po první světové válce továrna zaznamenala ocenění v Československu i zahraničí. V roce 1924 Kec zkonstruoval Pragu Piccolo. Již v roce 1927 byly představeny nové šestiválcové automobily Praga Alfa a Praga Mignon. V roce 1928 vyjel z továrny vůz Praga Grand, první osmiválcový vůz československé výroby. V roce 1933 Kec automobilku opustil. Automobilka však po hospodářské krizi pokračovala dalšími modely – Praga Super Piccolo (1934), Praga Baby (1934), Praga Golden (1934) a Praga Lady (1935). Továrna byla z velké části zničena leteckými nálety v roce 1945. Po válce byla obnovena produkce nákladních automobilů a autobusů. Firma byla znárodněna v říjnu roku 1945 a později přejmenována na Automobilové závody Klementa Gottwalda. Osobní automobily byly do roku 1947 vyráběny již pouze v malých počtech pro potřeby vládních úředníků.

Po roce 1989 byla továrna zprivatizována. V roce 2004 zde byla obnovena výroba aut, ale bez výraznějšího úspěchu. V červnu 2011 společnost představila na Dutch Supercar Challenge v Belgii nový vůz Praga R4, který ale není určen pro běžnou silniční dopravu. V roce 2015 byl uveden model Praga R1R, první silniční vůz od roku 1947.

Použité zdroje
TUČEK, Jan. Auta první republiky: 1918-1938. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0466-6.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.