Třetí největší prvorepubliková automobilka, vyráběla osobní automobily, nákladní auta, motocykly, letadla a zemědělskou a vojenskou techniku. Současný majitel značky, firma Praga-Export s.r.o, opět produkuje automobily.
Praga byla založena roku 1907 jako Pražská automobilní továrna (resp. Prager Fabrik).
Původně firmu vlastnily Ringhofferovy závody a První českomoravská továrna na stroje, Baron Ringhoffer však z firmy v roce 1909 vystoupil. V roce 1911 se hlavním konstruktérem stal Ing. František Kec, který předtím pracoval u firmy Laurin a Klement. Hned poté byla spuštěna výroba úspěšného osobního automobilu Mignon. Současně firmě pomohlo vítězství v soutěži na vojenské autovlaky (nákladní vůz Praga V). Poté byly uvedeny do výroby také modely Praga Grand (1912) a Praga Alfa (1913), vůbec první československý vůz dosahující rychlosti 100 km/h.
V létě 1914 se vyšplhal počet vyrobených automobilů na 500 a i za války bylo zhotoveno dalších 1 000.
Po první světové válce továrna zaznamenala ocenění v Československu i zahraničí. V roce 1924 Kec zkonstruoval Pragu Piccolo. Již v roce 1927 byly představeny nové šestiválcové automobily Praga Alfa a Praga Mignon. V roce 1928 vyjel z továrny vůz Praga Grand, první osmiválcový vůz československé výroby. V roce 1933 Kec automobilku opustil. Automobilka však po hospodářské krizi pokračovala dalšími modely – Praga Super Piccolo (1934), Praga Baby (1934), Praga Golden (1934) a Praga Lady (1935). Továrna byla z velké části zničena leteckými nálety v roce 1945. Po válce byla obnovena produkce nákladních automobilů a autobusů. Firma byla znárodněna v říjnu roku 1945 a později přejmenována na Automobilové závody Klementa Gottwalda. Osobní automobily byly do roku 1947 vyráběny již pouze v malých počtech pro potřeby vládních úředníků.
Po roce 1989 byla továrna zprivatizována. V roce 2004 zde byla obnovena výroba aut, ale bez výraznějšího úspěchu. V červnu 2011 společnost představila na Dutch Supercar Challenge v Belgii nový vůz Praga R4, který ale není určen pro běžnou silniční dopravu. V roce 2015 byl uveden model Praga R1R, první silniční vůz od roku 1947.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.