Praga Alfa představuje řadu nejdéle vyráběných československých automobilů. Vozy produkovala automobilka Praga od roku 1913 až do roku 1942 v různých provedeních. První a druhá série Alfy představovala malý a lehký automobil a již v roce 1927 byla na pražském autosalonu představena šestiválcová Alfa – tedy vůz větší a kvalitnější.
Délka vozu byla 4,1 m a šířka 1,52 m. Inovací bylo zvýšení počtu válců ze čtyř na šest. Automobil byl poháněn novým 1,5litrovým motorem s válci v jednom bloku a odnímatelnou hlavou válců Ricardo. Výkon vozu dosahoval 25 koní. Hmotnost Alfy činila 1 250 kg u zavřeného a 1 150 kg u otevřeného phaetonu, její maximální rychlost dosahovala 80 km/h při spotřebě 9 až 11 litrů na 100 km. Tato rychlost byla kontrolována brzdami na všech kolech, brzdy byly navíc opatřeny posilovačem Servofrein. V letech 1928–1929 vyjelo z továrny přibližně 2 500 kusů tohoto modelu s 1,5litrovým motorem. Již v roce 1929 se pod kapotu Alfy dostal nový, silnější motor o objemu 1,8 litru a výkonu 38 koní. Větší motor a výkon zvýšily také maximální rychlost, která nyní činila 90 km/h, a také spotřebu paliva – 13 až 15 litrů na 100 km. V roce 1934 byla představena na pražském autosalonu Alfa s novou karoserií o délce 4,6 m, která měla lehce šikmou masku a čelní okno. Pod kapotou tohoto vozu byl nadále umístěn starý šestiválec o objemu 1,8 litru. Ten byl ale v roce 1938 nahrazen novým šestiválcem SV o objemu 2,5 litru a výkonu 60 koní. Nový model z roku 1938 byl také nejdelší ze všech modelů – 5,22 m a jeho maximální rychlost činila 110 km/h. Výroba tohoto modelu trvala do roku 1942 a z továrny celkem vyjelo okolo 300 kusů.
Alfa byla vítězným vozem prvního ročníku závodu 1000 mil československých, který se konal v roce 1933. Vítězný vůz zkonstruoval Ing. Petr Mucha. Stroj měl šestiválec o objemu 2 litry a výkonu 42 koní. Na trase Praha – Bratislava – Praha dosáhlo vozidlo průměrné rychlosti 83,76 km/h. V reklamních sloganech byly Alfy označovány jako „vozy na statisíce kilometrů“ a mezi lidmi byly považovány za spolehlivé a trvanlivé automobily. Potvrzuje to i skutečnost, že tyto vozy jezdily po československých silnicích ještě dlouho po skončení druhé světové války.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.