Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Miroslav Kůra

Miroslav Kůra

Český tanečník klasického i moderního baletního repertoáru, mezinárodně uznávaný choreograf.

 


Miroslav Kůra portrét. ČTK/Humpálová Zuzana.
Podrobné informace

*26. 5. 1924 Brno

Miroslav Kůra získal základy klasické taneční průpravy v baletní škole Ivo Váni Psoty v Brně a již od třinácti let působil v Národním divadle v Brně. Po uzavření divadel za nacistické okupace na podzim roku 1941 odešel do divadla Teatr Śląski v Katovicích, ale již v roce 1942 byl tzv. totálně nasazen jako dělník ve zbrojařské továrně v Norimberku.

Pro jeho umělecký vývoj mělo zásadní význam angažmá v Národním divadle v Praze a spolupráce s choreografem a uměleckým ředitelem Sašou Machovem, pod jehož pedagogickým vedením se vyprofiloval v jednu z nejvýraznějších osobností pražské baletní scény. Ztvárnil širokou škálu rolí, od expresivních tanečně-divadelních úloh typu Černého myslivce v dramatickém baletu Viktorka (1950) po moderně pojaté role klasického baletního repertoáru. Do role Prince v Labutím jezeře (1951) přinesl do té doby v českém prostředí nezvyklé propojení oduševnělé pohybové stylizace a silného emocionálního prožitku.

Byl miláčkem pražského publika, ale jako žákovi Psoty a Machova se mu nevyhnuly politicky motivované perzekuce. Když v roce 1951 během hostování tanečníků ze Sovětského svazu sklidil v divadle větší ovace publika než zahraniční hosté, byl obviněn z protisovětské provokace a odsunut do východoslovenských Košic. Návrat na pražskou scénu mu byl umožněn až po tříleté pauze.

V roce 1958 se pod vedením režiséra Alfréda Radoka podílel na programu Laterna magika při světové výstavě EXPO 58. Byla to však Kůrova spolupráce s  režisérem Petrem Weiglem pro Československou televizi na autorsky invenční choreografii Prokofjevova klasického baletu Romeo a Julie (1970), díky které se proslavil na mezinárodní úrovni. Ceněný byl též jejich filmový přepis poetického dramatu Julia Zeyera Radúz a Mahulena (1970).

Miroslav Kůra jako tanečník a později choreograf vystupoval v Evropě, Asii i Americe a byl šéfem baletu v makedonské Skopji (1966/67). Byl jako vůbec první tanečník v Československu jmenován národním umělcem (1968) a získal řadu zahraničních ocenění jako Medaile d'Or ve Španělsku (1969) či italské ocenění Grand Prix d'Italia of RAI (1972) nebo čestné uznání amerického vydavatelství The Marquis (1992). V roce 1994 obdržel Cenu Thálie za celoživotní mistrovství v oblasti baletu.

Videa (3 videí)
Romeo a Julie

The Night of Walpurgis

Radůz a Mahulena

Použité zdroje
HOLEŇOVÁ, Jana (ed.). Český taneční slovník: tanec, balet, pantomima. 1. vyd. Praha: Divadelní ústav, 2001. 381 s. ISBN 80-7008-112-0 ·228, s. 164–165.
HRABCOVÁ, Lucie. Kůra: Balet je hlavně příběh, drama. Nejen technika. In. Brnensky.denik.cz [online]. 16. 6. 2009 [cit. 18. 8. 2019]. Dostupné z: https://brnensky.denik.cz/serialy/kura-balet-je-hlavne-pribeh-drama-nejen-technika.html.
WEIMANN, Mojmír. Devadesátiny Miroslava Kůry In. Operaplus.cz [online]. 26. 5. 2014 [cit. 18. 8. 2019]. Dostupné z: https://operaplus.cz/devadesatiny-miroslava-kury/?pa=1.

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.