Jazyk: CZ | Simple Czech | EN | RU
Masarykovo nádraží

Masarykovo nádraží

Nejstarší pražské nádraží a nejstarší stále funkční koncové nádraží v Evropě, navržené v klasicistním stylu, významná technická památka železničního stavitelství.


Podrobné informace

oficiální zahájení provozu 20. 8. 1845

 

Masarykovo nádraží se nachází na rohu ulic Hybernská a Havlíčkova. Je dnes jedním z posledních pražských hlavových nádraží sloužících k osobní přepravě lidí z východních a severních regionů. Historicky se jednalo o první nádraží parostrojní železnice na českém území. Nádraží bylo postaveno na periferii tehdejší Prahy za městskými hradbami. V místech, kde byly přes hradby plánovány tratě, byly vytvořeny tunely, které se na noc zavíraly branami. Název nádraží se několikrát měnil, současný se poprvé objevil těsně po vzniku Československé republiky roku 1919 a připomínal prvního československého prezidenta, označení se však ustálilo až v roce 1990.

Na vzniku nádraží se podílel stavitel železničních tratí Jan Perner, který plánoval umístění objektu a kolejiště, a architekt Antonín Jüngling, jenž navrhl nádražní budovy. Stavební práce se vedly od roku 1842 a byla během nich vybudována část trati spojující Prahu a Olomouc. Původní plán výstavby zahrnoval dva objekty – dvoupatrovou odjezdovou budovu s čtvercovými věžemi a stejně vysokou příjezdovou budovu. Centrální hala s litinovými sloupy měla dřevěnou prosklenou fasádu a byla realizována v roce 1862. O sedm let později byla dostavěna také budova restaurace. Hlavní průčelí směřovalo původně do Hybernské ulice, po pozdějších urbanistických úpravách byl hlavní vchod přemístěn, a z původního se stal vchod postranní. Všechny stavby byly navrženy v klasicistním stylu. Koncem 19. století (1893–1894) byly provedeny drobné úpravy. K výraznějšímu zásahu došlo v letech 1938–1945, kdy vznikly četné přístavby. Koncem 20. století proběhla rozsáhlá rekonstrukce, která měla vrátit nádraží jeho původní vzhled. Později byla realizována obnova zastřešení dvorany a blíže ke kolejišti vznikly nové pokladny.

Úvahy a diskuse spojené se zrušením provozu koncového nádraží a jeho likvidací se objevovaly od 50. let 20. století (kolejiště bránilo rozvoji povrchové městské dopravy). Poprvé byl problém přetížení městské dopravy vyřešen přemostěním Masarykova nádraží. Dnes má v okolí nádraží vzniknout nový komplex budov, který navrhla britská architektka Zaha Hadid. Ten má propojit náměstí Republiky s Florencí a Žižkovem.

Použité zdroje
KREJČIŘÍK, Mojmír. Česká nádraží: (architektura a stavební vývoj) = Tschechische Bahnhöfe: (Architektur und Baugeschichte) = Czech railway stations: (architecture and development). 1. vydání. Litoměřice: Vydavatelství dopravní literatury, 2003- . svazků. ISBN 80-902706-7-0.¨
LAUDÁT, František. Dopravní stavby České republiky: [2003-2006. 1. vyd. Praha: ABF, ©2007. 283 s. ISBN 978-80-86905-33-4
SCHREIER, Pavel, KOFROŇ, Jan a SOSNA, Václav. Masarykovo nádraží: 150 let železnice v Praze. Praha: Václav Svoboda - NN (III), 1995. 80 stran. ISBN 80-900962-9-8.
https://pamatkovykatalog.cz/masarykovo-nadrazi-15072784

2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy

Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.

Nařízení EU o ochraně osobních údajů

Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.