Jar je jedním z nejznámějších mycích prostředků v České republice. Díky své popularitě se stal v hovorové češtině synonymem pro označení jakéhokoli prostředku na mytí nádobí. Jméno získal spojením počátečních písmen příjmení ředitele podniku svého tvůrce (Janeček a Ranný).
Historie produktu sahá do 50. let 20. století. V Rakovníku tehdy fungoval národní podnik Rakona, který v roce 1955 začal vyvíjet nový mycí prostředek. Na pulty obchodů se Jar dostal v roce 1960. Jeho složení se za celou dobu výroby mnohokrát měnilo. Spolu se složením se měnil i obal. Na začátku byl skleněný (čtvrtlitrové a půllitrové lahvičky), později se začal plnit i do PVC folií, které si nezískaly přílišnou oblibu, protože horní část obalu musela být odstřižena a poté nešlo láhev zavřít.
Jar přežil i otevření trhu po roce 1989, kdy byl podnik odkoupen firmou Procter & Gamble (1991). Český mycí prostředek odolal konkurenci nových prostředků a dodnes objem jeho výroby neustále roste. Kromě České republiky se Jar prodává také na Slovensku, v Chorvatsku a na Slovinsku. V současnosti ovládá víc než polovinu českého trhu.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.