*18. 2. 1901 Brno – †1. 12. 1968 Vídeň (Rakousko)
Hugo Haas pocházel ze smíšené česko-německo-rusko-židovské rodiny. Studoval zpěv na brněnské konzervatoři, kde si však záhy povšimli jeho výrazného hereckého talentu. Po krátkém působení v činohře brněnského Národního divadla a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě odešel v roce 1924 do Prahy. Začínal v divadle Komedie, brzy však dostal angažmá v Městském divadle na Královských Vinohradech a roku 1930 se stal členem činoherního souboru Národního divadla. Na konci 30. let byl Haas čím dál častěji napadán kvůli svému židovskému původu, až byl nakonec roku 1939 z rasových důvodů propuštěn z divadla a po příchodu nacistických okupantů emigroval.
K filmovému herectví se Hugo Haas dostal brzy po svém příchodu do Prahy. Nejprve natočil několik němých snímků, poprvé se objevil ve vedlejší roli v komedii Svatopluka Innemanna a Ferryho Seidla Z českých mlýnů (1925) a v hlavní roli ve veselohře Václava Kubáska Jedenácté přikázání (1925). Skutečný úspěch mu však přinesl až film ozvučený. Po pětileté odmlce si zahrál ve sportovní komedii Svatopluka Innemanna Muži v offsidu (1931), která představovala zlom v jeho filmové kariéře a udělala z něj takřka přes noc filmovou hvězdu. Nejvíce se proslavil postavami komicky nepraktických a trochu staromódních mládenců ve veselohrách Martina Friče. Díky jeho snímkům Život je pes (1933), Ať žije nebožtík (1935) či Mravnost nade vše (1937) se stal jedním z nejvyhledávanějších českých herců a zároveň miláčkem ženského publika. Dokázal však ztvárnit i náročnější role ve vážných snímcích, které nezřídka sám režíroval (např. protiválečné drama podle Karla Čapka Bílá nemoc /1937/).
Po útěku do USA se dále věnoval filmu i divadlu. V divadelní kariéře pokračoval v Los Angeles a na Broadwayi, kde spolupracoval také s německými emigranty Bertoltem Brechtem a Erwinem Piscatorem. Postupně se mu podařilo etablovat i v hollywoodských filmových studiích, kde nejprve nalezl uplatnění jako herec, i když kvůli silnému cizímu přízvuku dostával spíše menší role. Účinkoval např. ve westernu Dakota (1945) nebo v dramatu The Foxes of Harrow (1947). Později se Haas prosadil hlavně jako režisér, scenárista a producent. Roku 1951 založil vlastní produkční společnost Hugo Haas Corporation, z jejíž produkce vznikl např. film noir podle knižní předlohy Josefa Kopty Hlídač č. 47 (Pickup 1951), který Haas sám režíroval a v němž také ztvárnil hlavní roli. Jako herec a režisér se podílel rovněž na vzniku řady televizních pořadů a seriálů, jako byly např. Your Show Time (1949), Footlights Theater (1952) či The Ford Television Theatre (1952). Do Evropy se vrátil roku 1961 a usadil se ve Vídni.
Hugo Haas byl oceňovaným a vyhledávaným hercem pro svůj moderní neafektovaný projev, jemný intelektuální humor a schopnost sebeironie. Vytvořil si osobitý výraz, a přestože se specializoval na situační komedie, dokázal ztvárnit mnohem širší škálu charakterů. Díky svému šarmu byl ve 30. letech známým svůdníkem a milovníkem žen (měl poměr např. s herečkou Adinou Mandlovou). Roku 1938 se oženil s herečkou a fotomodelkou Marií von Bibikoff.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.