Aero Minor je československý osobní čtyřmístný automobil vyráběný mezi lety 1946–1951 v podniku LET (Letecké závody) v Praze. Vůz byl tajně připravován a vyvíjen ještě během války v továrně Jawa a už v listopadu 1945 bylo auto za účasti novinářů představeno veřejnosti. Přestože se vůz vyráběl pouhých pět let, bylo jej vyprodukováno 14 187 kusů, z nichž většina bylo vyvezena do západní Evropy a Jižní Ameriky.
Historie tohoto vozu sahá až do roku 1940, kdy bylo v továrně Jawa na pražském Pankráci tajně vyvíjeno nové auto, jež se mělo stát následníkem Jawy Minor. Továrna však byla po válce znárodněna a padlo rozhodnutí vyrábět pouze motocykly. Montáž nového Minoru se proto přesunula do Leteckých závodů v Letňanech. Nový vůz dostal kapalinou chlazený dvoudobý dvouválec o objemu 616 cm3 se čtyřstupňovou převodovkou a výkonem 19,5 koňské síly. Maximální rychlost dosahovala 100 km/h a spotřeba paliva se pohybovala okolo 7,5 litru na 100 km. Kromě standardní karoserie se vyráběly i roadstery, které auto proslavily v Evropě, například v Alpské rallye, na závodech v Monte Carlu či v závodě 24 hodin Le Mans. K úspěchu tohoto vozu přispěl i cestovatel František Alexander Elstner, jenž s vozem Aero Minor procestoval Afriku (celkem ujel 17 000 km).
Výroba Minoru byla ukončena bez náhrady v roce 1951 v důsledku razantní restrukturalizace československého hospodářství dle sovětského diktátu. Skutečnost, že osm let poté požádal Egypt o prodej licence na Minor, je důkazem vysoké popularity tohoto vozu.
2016-2020 ABCzech.cz - © Filozofická fakulta Univerzity Karlovy
Materiály dostupné na této platformě lze bez výslovného souhlasu užívat výhradně pro vlastní a nekomerční účely s řádným uvedením zdroje. Jakékoli jiné použití je povoleno pouze se souhlasem autorů.
Tato webová aplikace Sonic.cgi splňuje požadavky pro GDPR. Aktuální informace naleznete zde.